I drobné změny v obalech mohou ušetřit stovky tun materiálů ročně
Nápojářská společnost Kofola ČeskoSlovensko přišla v loňském roce s obalovými inovacemi, díky kterým snížila množství použitého PET materiálu o více než 1000 tun. Dále pak sjednotila barevnost lahví pro snadnější recyklaci a u spotřebitelů sklidila úspěch i s novými vratnými skleněnými lahvemi. Svými kroky Kofola dokazuje, že udržitelnost je nejen ekologicky, ale i ekonomicky prospěšná.
Energetická krize nezpomalila udržitelné snahy společnosti Kofola. Naopak, urychlila některé inovace, které přinesly nejen materiálovou, energetickou, ale i finanční úsporu.
„Už několikátý rok v řadě se věnujeme ekodesignu našich obalů. Tedy hledání cest, jak snížit množství použité primární suroviny při výrobě obalů, jak zlepšit recyklovatelnost lahví nebo zajistit jejich opakovatelné využití,“ vysvětluje David Sommer, manažer udržitelných aktivit v Kofole.
„Loni jsme začali vyrábět lahve z odlehčených preforem a nahradili robustní uzávěry, díky čemuž jsme snížili roční spotřebu plastu o více než 540 tun. Sjednocujeme barevnost lahví, aby byly snáze recyklovatelné, a připravujeme se na postupný přechod na širší využití recyklovaného PETu (rPET),“ doplňuje David Sommer.
V lépe recyklovatelných světle zelených lahvích se od loňska prodává minerální voda Ondrášovka. Ikonické masivní víčko minerálky Korunní, které připomínalo královskou korunu, nahradil ekologicky šetrný, zkrácený uzávěr (tzv. ultra short neck). Kromě toho Kofola rozšířila počet produktů v lahvích ze 100% rPETu. Ten začala využívat už v roce 2019 pro Kláštornou Kalcia, díky čemuž spoří ročně více než 420 tun plastu. V loňském roce ke Kláštorné přibyly půllitrové rPET lahve s pramenitou vodou Rajec, což je o dalších zhruba 100 tun úspor navíc, a testy probíhají na mnoha dalších formátech.
Z pohledu uhlíkové stopy jsou jednoznačně k přírodě nejšetrnější vratné obaly. V nich distribuuje Kofola 8 % svých nápojů. Jde především o nerezové sudy KEG, vratné sklo pro gastronomii a Cirkulku, která loni zamířila do obchodů.
„Jde o vratné litrové skleněné lahve, které jsme spolu s modulární přepravkou uvedli do maloobchodu, a ve kterých se prodává Kofola, Rajec a Vinea. Jsme rádi, že Cirkulka si své spotřebitele našla, a to i přes nepříznivé dopady ekonomické krize na sklářský průmysl a omezenou distribuci skleněných lahví. Prodeje předčily naše očekávání,“ komentuje výsledky Markéta Ryšková, projektová manažerka Kofoly.
V letošním roce chystá Kofola ještě další vlnu odlehčování lahví a uzávěrů. Zaměří se ale i na eliminaci nadbytečných plastových uch či omezení těžko recyklovatelných smršťovacích rukávků.
„Jsou změny, které můžeme zrealizovat sami, jakožto nápojáři. K některým krokům je ale potřeba konsensus více stran. Takovým příkladem je zavedení zálohového systému na PET lahve a plechovky, který dokáže efektivně zvýšit míru sběru, následnou recyklaci pro potravinářský průmysl a omezit jejich výskyt v přírodě. Na Slovensku již zálohování běží rok a jeho výsledky jsou nad očekávání. Aktivně proto podporujeme zavedení systému i v Česku,“ uzavírá Markéta Ryšková.
Nápojářský průmysl má jako jeden z mála průmyslů nakročeno k tomu, aby naplno využil principů cirkulární ekonomiky a z odpadu vytvářel zdroj.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!